marți, 4 septembrie 2012

Despre Sri Lanka

Cînd aud despre Sri Lanka, ca o destinatie de vacanta, pe unii moldoveni îi cam iau fiorii. Si asta pentru ca se gindesc la … tsunami. Au si de ce. Cu aproape 7 ani in urma, valurile uriase provocate de cutremur, au luat viata a circa 40 de mii de oameni si au lasat in urma peste un milion de sinistrati. Consecintele tsunamiului se vad si astazi. Aceasta barca a fost adusa în jungla de ape care au spalat totul în calea lor.
După un drum extrem de obositor ( Chisinau-Kiev-Dubai-Colombo) am aterizat pe aeroportul din Colombo, capitala insulei Ceylon, asa cum mai este numita Sri Lanka. Ne-a intilnit un ghid de culoare, care se straduia din rasputeri sa vorbeasca ruseste. Kanichika are 24 de ani si lucreaza ca ghid la agentia Join Up. Invata rusa de citeva luni la un centru de limbi straine si era bucuros ca are cu cine schimba citeva vorbe ,,po ruski''. Nu puteam sa nu-l intreb despre tsunami. Dintr-odata i-au aparut lacrimi in ochi. ,, Am scapat ca prin minune. Valurile m-au luat si m-au tîrît citeva ore, dar am avut noroc si am supravietuit'', imi povesteste el aratindu-mi urmele de pe corpul său. Daca îi intrebi pe locuitorii insulei ce faci in caz de tsunami, cu totii au un singur raspuns: fugi, fugi cit poti în jungla. Se pare însa ca cei 52 de turisti care au murit în 2004 în Parcul Yala nu au putut fugi. Aici, pe malul Oceanului Indian, un loc rupt parca din Paradis, se inalta un monument in memoria turistior care in acel moment se aflau in safari cu masinile de teren. Astfel de monumente puteti vedea peste tot in Sri Lanka.
În prima seara, m-am culcat devreme, fiind obosita dupa un drum atit de lung. Pe la 4 dimineata insa m-am trezit speriata de un zgomot. Am iesit repede la balcon, sa vad ce se întîmplă. Era sunetul ploii tropicale, dar si al valurilor care sunt destul de zgomotoase. Din octombrie si pina in aprilie, oceanul este linistit. Vara insa e perioada musonilor de sud-vest, cind ploua aproape în fiecare zi, iar marea este agitată. De obicei însa plouă noaptea. În cele 8 zile cît am stat pe insulă, a plouat doar într-o zi, dar şi atunci eu am fost plecata într-o excursie in Sudul tarii. Apropo, vara putini turisti aleg sa-si petreaca vacanta în Sri Lanka. Cei mai multi se odihnesc pe insula iarna, cind temperatura este in jur de + 25 de C. Altfel spus, acolo nu exista iarna. Natura este splendida, iar palmierii sunt diferiti fata de cei din Turcia, Grecia sau Tunisia, spre exemplu.
Şi dacă vorbim de natura frumoasa, merita să alegeţi măcar o excursie din cele propuse de agenţia de turism. O zi am petrecut-o în Parcul Yala, alături de crocodili, elefanti, caprioare, bivoli, leoparzi. În jeep eram 4 turisti- 2 ucraineni, o fată din Belarus şi doar eu din Moldova. Ghidul nostru, Colea, tot ucrainean. Emotiile cresc odata ce soferul apasa pe acceleratie. Iuhuuu!!! Dupa vreo 10 minute de condus prin parc, soferul încetineste lîngă o baltă. Un crocodil lung de vreo 2 metri stă cu burta la soare. Facem repede poze. El doarme fară nicio grijă. În drum mai întîlnim porci sălbatici, vorani, pauni, elefanti, dar şi alte animale si pasari exotice.
Regele parcului este leopardul. Toata lumea este în cautarea lui, iar cine reuseste sa-l vada se poate considera un om norocos. Dupa 3 ore de safari, ne pierdem speranta ca vom gasi macar unul din cei 30 de leoparzi care traiesc aici. Atît turistii cît si soferii de jeepuri sunt nervosi. La un moment dat însa, soferul nostru frineaza brusc. Scoate capul pe geam şi striga: leopard!!! În citeva minute o multime de jeepuri au venit linga noi.
Nu stiu cum a reusit sa-l vada. Animalul era întins pe o creangă la vreo 20 de metri de noi, iar noi cu greu il vedeam printre frunze. Soferul nostru însa avea ochi de vultur. Pentru aceasta excursie am platit 75 $ si am cumparat-o de la ghidul agentiei prin care am venit în Sri Lanka. Ghidul vă poate oferi si alte excursii la preturi rezonabile, cum ar fi Kandy, Sighirya etc.
Inainte de a pleca, nu am avut nevoie de niciun vaccin, dar mi-am luat de acasa o trusa medicala pentru prima necesitate. Din fericire, nu am folosit nimic din ea.
Diferenta de fus orar este de 2 ore si jumatate fata de ora Chisinaului. Vara soarele apune foarte devreme, la ora 19 00 e deja intuneric. Localnicii spun ca iarna se intuneca pe la ora 18.00.
De obicei hotelele au wi -fi, dar puteti gasi internet cafe foarte usor. Cu 1 $ stai doua ore.
Posesorii pasapoatelor RM nu au nevoie sa-si perfecteze viza din timp. La intrarea in tara se achita o taxa de 25 $.
Valuta nationala este rupia. Cel mai bine e sa schimbati banii ( euro sau dolari ) la aeropoort. Pastrati chitanta. La intoarcere puteti sa intoarceti banii care v-au ramas si primiti inapoi euro sau dolari la aceeasi rata de schimb. Sri Lanka are doua limbi oficiale- tamil si sinhala. În zonele turistice majoritatea vorbesc engleza, iar unii chiar si rusa.
Drumurile sunt foarte inguste , dar fara gauri si au de obicei cîte o banda pe sens. Apropo, masinile circula pe banda stînga si nu pe dreapta cum suntem noi obisnuiti. Sa conduci însa pe drumurile din Sri Lanka este o adevarată aventură, din cauza aglomeratiei, dar si a haosului din trafic. Astfel, cei 80 de km din Colombo si pina la Hikkaduwa, unde am fost cazată, i-am parcurs în vreo 5 ore. Totusi, aceasta ţară are si autostrazi, la care Moldova poate doar sa viseze. Principalul mijloc de transport este tuk -tuk-ul, renumitele masinute din filmele indiene. Sunt foarte ieftine si le gasiti la orice colt de strada.
Sunt si autobuze ieftine care circula cam la fiecare 5-10 minute din Colombo pina in Sudul insulei si retur. Astfel, acestea trec prin toate orasele de pe malul oceanului. Eu nu m-am aventurat sa merg cu asa autobuze, mereu erau arhipline si mergeau cu usile deschide, iar pasagerii urcau si coborau din mers.
Mincarea este foarte condimentata, iar daca comandati ceva la restaurant spuneti neaparat ,, NOT SPICY''. Eu am cerut o data putin comdimentat si dupa ce am gustat, strigam in gura mare sa-mi aduca mai repede apa. Nu mai tin minte exact preturile din restaurant, dar erau rezonabile. Spre exemplu, pentru o farfurie mare de orez si un suc fresh am dat cam 5 euro. O cina de tip bufet la hotelul in care am fost cazata costa cam 15 euro. Eu insa am mincat mai multe fructe. Am profitat de ocazie ca sunt ieftine, cam 1 $ pe kg. In plus, asa fructe nici nu gasesti la noi.
Drogurile … La intrarea in tara esti anuntat prin niste placute instalate pe holul aeroportului ca traficul cu stupefiante se pedepseste cu inchisoare pe viata. Pe plaja insa asa numitii beach boys propun turistilor diferite tipuri de droguri, de la marihuana la heroină. 10 grame de haşiş poate fi cumpărat cu 70 de $. I-am cerut unui traficant sa-mi aduca marihuana si in 15 minute mi-a adus ,,marfa''. Are 29 de ani, iar job-ul sau oficial este instructor de snorkeling. Banii pe care îi cistiga insa nu-i ajung pentru intretinerea familiei sale. Traieste impreuna cu mama sa si cu alti 3 frati mai mici intr-un sat din jungla, care se afla la circa 1 km de malul marii. Tatal i-a parasit pentru o alta femeie, iar ei locuiesc intr-o casuta cu doua camere. Din droguri nu castiga prea mult, cam 300 $ pe luna. Cel putin asa mi-a spus el.
Majoritatea drogurilor sunt aduse pe mare din India si Pakistan, dar marihuana este crescuta chiar in jungla. A fost prins de 3 ori de politie, dar a scapat dupa ce a dat mita-10.000 de rupii. De altfel, l-am intrebat pe agentul de paza a hotelului daca stie ca acesti baieti vind droguri, dar el mi-a dat a lehamite din mînă ...
Despre Republica Moldova ... nu a auzit nimeni. Nici măcar cei care au mai fost plimbaţi prin Europa. Majoritatea confundă Moldova cu Maldives sau Malta. În schimb de România şi Ucraina ştiu toţi. La hotel au scris că sunt din Rusia pentru că aş vorbi engleza cu accent rusesc şi aş arăta a rusoaică.
Localnicii îi consideră pe turişti oameni bogaţi. Că doar nu eşti sărac dacă ai ajuns tocmai în ţara lor. Într-un magazin am scos portofelul să achit nişte tricouri, iar vînzătoare a observat că am multe cărţi de vizită şi a exclamat:
-Oooo u are very rich!
-De ce crezi aşa, am întrebat-o eu mirată.
-Dacă ai atîtea carduri bancare ...
Pe peretii hotelului (Citrus 4 stele) mergeau zilnic sopirle mici. Desi le uras, acestea erau destul de dragute si nu ma deranjau deloc. De fapt, sopirle erau nu numai in acest hotel, ele sunt peste tot.
Si la final, despre suvenire … gasiti de toate pe toate gusturile si pentru orice buzunar- de la magneti de 2 Euro pina la masti, bijuterii si genti din piele de pina la 100 Euro.

Un comentariu:

Anonim spunea...

n-am cuvinte, bravo!felicitari !