marți, 14 februarie 2012

Sf Valentin sau Sf Felicitas?


Azi, 14 februarie, lumea sarbatoreste Sf. Valentin si Valentina. Am primit mesaje de felicitare... multumesc. Dar putini stiu ca de fapt, azi, conform calendarului ordtodox de rit vechi, este sarbatorita Sf. Felicitas.
Cum aflat despre asta?
Cind eram mica, mama imi povestea ca parintele nu vroia sa ma boteze Felicia pentru ca acest nume nu ar exista in cartile bisericesti. Asa ca preotul insista sa fiu botezata Profira, la fel ca si strabunica mea. Pina la urma am fost botezata Felicia, dar cind am crescut mai mare am luat un calendar ortodox si am cautat numele meu. Si... am gasit. Pe 14 februarie( rit vechi) sunt sarbatoriti mai multi sfinti, printre care si Sf. Felicitas.
Cine a fost Sf. Felicitas?

Felicitas a fost sclava mucenitei Perpetua. Basilica.ro scrie ca Perpetua şi Felicitas au trăit în vremea împăratului Septimiu Sever( 193-211). Pe 7 martie 203, acestea, impreuna cu alti tineri au fost intemnitate in Cartagina in conditii foarte grele.
În acea epocă, a fi creştin însemna un risc permanent: riscul de a sfârşi viaţa într-un circ, ca hrană pentru fiarele sălbatice, şi curiozitatea bolnăvicioasă a mulţimii.
Tot asa au murit si Sfintele Perpetua si Felicitas- au fost sfisiate de o vaca pe un amfiteatru din Cartagina.


Vibia Perpetua a scris, cât timp a fost întemniţată, un jurnal cu toate cele ce li s-au întâmplat ei şi mucenicilor cu care a pătimit, fapte care au fost cuprinse într-o carte, „Istoria suferinţelor Perpetuei şi ale Felicitei“.

Autenticitatea relatărilor a fost confirmată prin descoperirea unei bazilici construite în secolul al IV-lea la Cartagina (Basilica Majorum). În 1907, aici a fost găsită o piatră funerară cu o inscripţie ce poartă numele Sfintelor Perpetua şi Felicitas, ridicată pe mormintele lor.

Azi am gasit pe presa din Romania ca la Teatrul Regina Maria se joaca si o piesa in premiera care se numeste „Perpetua și Felicitas”.

2 comentarii:

Anonim spunea...

Am revenit si eu in Tara !& , Si cit nu ar fi de straniu, pledez, ca si tine , chiar mult mai mult, pentru O Sf.Felicie adevarata,o Felicie frumoasa din inima codrilor, nu e mare secret, am revenit din Venetia, datorita Fiicei. Si daca ai savurat ceva, datorita cuiva, din inima Saharei,vei putea sa continui a savura de pe o gondola din stravechea Mediterana!...

Anonim spunea...

felicitari ! o primavara frumoasa! nu te lasa condusa de ura, pastreaza acele sentimente frumoase pe care le ai avut.......Dumnezeu este iubire si adevar ! nu te departa de El !