vineri, 25 decembrie 2009

Craciunul-pe stil nou... pe stil vechi...

Ma suna azi un prieten din Israel si ma felicita cu Craciunul.Dupa ce schimbam citeva vorbe, ma intreaba daca eu sarbatoresc Nasterea Domnului pe stil Nou sau pe stil vechi. Zic, pe stil vechi, asa cum e la noi in sat.
- La voi nu ma intelegi, cine serbeaza pe nou, cine pe vechi. Nici nu stiu cind sa sun, spune el rizind.
Ce sa facem daca avem ,,doi Craciuni''?!
Asa mi-am amintit de o istorioara amuzanta. Avem vreo 8-9 ani
cind pe 25 Decembrie, tata ma trimite sa-l colind pe bunelul. Eu, copil fiind, nu am inteles ca de fapt e Craciunul pe stil nou, iar bunelul serbeaza pe vechi.
Inainte de a intra, repet colinda de citeva ori, ca sa nu gresesc si intru fericita in casa.
-Primiti colindatorii? intreb eu de bunelul.
- Stii ceva, numai la tat'tu si la invatatori e Craciunul, nu la mine!
Tin minte ca am iesit suparata si m-am dus plingind acasa. Bunelul nu putea iesi dupa mine, pentru ca se misca greu.
Nu intelegeam cum e posibil ca aceeasi sarbatoare sa fie marcata o data pentru ,,invatatori'' si alta data pentru ceilalti oameni.
In acest an, Guvernul a decis ca 25 Decembrie sa fie zi libera. Poate ca acesta este un prim pas ca moldovenii sa sarbatoreasca o singura data Craciunul, asa cum este in toata lumea.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Cred ca pe data de 7 ianuarie stil nou / 25 decembrie stil veci este cel mai corect a sarbatori deoarece eu am fost in Israel si am vazut ca NASTEREA DOMNULUI se sarbatoreste dupa stilul vechi, la fel ca restul sarbatorilor, dar in Romania shimbarea calendarului in 1924 a avut cauze politice ( am avut Rege catilic in acea perioada).

Nu cred ca in Moldova schimbarea datei sarbatorilor v-a aduce rezolvarea problemelor economice din aceasta perioada, poate ca Stefan cel Mare se v-a rasuci in mormant pentru vanzarea credintei la catolici si protestanti.